Filters
  • Collections
  • Group objects
  • File type
  • Date

Search for: [Abstrakt = "Przez wiele dziesięcioleci sektory sieciowe, tj. energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych, funkcjonowały w monopolistycznej strukturze rynku. Nieefektywność takiej struktury rynkowej spowodowała, że w Polsce i Unii Europejskiej zaczął się proces realizacji polityki kreowania ich konkurencyjności. Unia Europejska stawia politykę kreowania konkurencji przez państwo jako jeden z kluczowych elementów, priorytetów niezbędnych do zapewniania rozwoju społeczno\-gospodarczego. Literatura przedmiotu nie jest jednak zgodna co do pozytywnego wpływu regulacji na poprawę dobrobytu społecznego. Sektory sieciowe, tj. elektroenergetyczny i usług telekomunikacyjnych, są specyficzne, ponieważ w dużym stopniu decydują o bezpieczeństwie państwa i poziomie jego rozwoju, dlatego procesy kreowania ich konkurencyjności są tutaj wdrażane powoli. W początkowym okresie polityka regulacyjna państwa polegała na nadzorowaniu badanych rynków przez niezależne instytucje rządowe, a obecnie na tworzeniu warunków do rozwoju konkurencji. Tak prowadzona polityka państwa przyniosła już pewne wymierne efekty. To, w jaki sposób prowadzona jest regulacja na rzecz konkurencji w sektorach sieciowych, jakie są jej skutki i jak zmienił się poziom koncentracji na badanych rynkach, stanowi przedmiot analizy w niniejszym artykule. Uwaga autorów skoncentrowała się na kwestiach związanych z procesem dekoncentracji rynku, do czego wykorzystano indeks Herfindabla\-Hirschmana. W pracy dokonano zarówno empirycznego zbadania skutków tej polityki w Polsce w każdym z badanych rynków, jak i porównania skutków tak prowadzonej polityki regulacyjnej w obu sektorach, wskazano cechy wspólne i różnice."]

Number of results: 1

Items per page:

This page uses 'cookies'. More information