@misc{Podgórska_Maria_System_2008, author={Podgórska, Maria}, year={2008}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2008; Nr 1, s. 206-231}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Proponowane w literaturze definicje systemu bonus-malus (SBM) są na tyle ogólne, że obejmują także systemy o konstrukcji nie przystającej do rzeczywistości i nie mające szans funkcjonowania na konkurencyjnym rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Przedmiotem artykułu jest system bonus-malus sprawiedliwy w sensie przejść między klasami (SBMSKL), którego definicja eliminuje z rozważań wymienione, nierealistyczne SBM. W punktach 2-4 artykułu przedstawiona jest konstrukcja SBMSKL oraz erodyczny łańcuch Markowa, będący modelem tego systemu. W punkcie 5 ukazano własności oczekiwanej składki w zależności od cech charakteryzujących ubezpieczonego, tzw. częstość szkód, klasy z roku początkowego i czasu trwania ubezpieczenia, a także od parametrów charakteryzujących system. W punkcie 6 przedstawione są cztery „skrajne” przypadki SBMSKL, w których obowiązują „skrajne” reguły przejść, a mianowicie reguły maksymalnego/minimalnego awansu oraz maksymalnego/minimalnego spadku. Te cztery systemy umożliwiają określenie najniższej i najwyższej oczekiwanej składki w dowolnym roku ubezpieczenia w dowolnym systemie typu SBMSKL oraz przedstawienie dowolnego systemu typu SBMSKL jako modyfikacji przynajmniej jednego z owych czterech systemów – wyniki te są zawarte w punkcie 7. Artykuł kończy podsumowanie przeprowadzonych rozważań na temat systemów typu SBMSKL. (fragment tekstu)}, type={artykuł}, title={System bonus-malus sprawiedliwy w sensie przejść między klasami}, }