@misc{Szymczak_Maciej_Solving_2008, author={Szymczak, Maciej}, year={2008}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2008; Nr 11, s. 199-208}, language={eng}, abstract={Transport dostawczy dominuje w całym ruchu towarowym w miastach. Ruch towarowy w miastach rodzi wiele problemów, a do tego ruch ten szybko się zwiększa. Aby podnieść jakość życia w mieście, powinno się ograniczyć potoki towarowe, a tym samym ograniczyć emisję spalin i hałasu, podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach. Można to osiągnąć, ograniczając liczbę przewozów towarowych. Przedsiębiorstwa transportowe realizują projekty kooperacyjne w celu obniżenia kosztów działalności i poprawy swojej sytuacji ekonomicznej. Przede wszystkim konsolidują ładunki i trasy przejazdowe. Łączenie zasobów różnych przewoźników owocuje większym stopniem wykorzystania taboru, ograniczeniem pustych przebiegów, zwiększeniem poziomu obsługi klientów. To zmniejsza ruch towarowy i jego uciążliwość dla miasta, ogranicza tłok na ulicach miast, a dodatkowo wpływa na redukcję kosztów działalności w tych przedsiębiorstwach, przekonuje o słuszności współpracy i skłania do jej rozwijania. Liczne są już przykłady takiej kooperacji. Powstanie miejskich centrów logistycznych zachęca do podejmowania takiego współdziałania z korzyścią zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla miasta. W Polsce na razie prowadzi się jedynie programy ograniczania i regulowania dostępu samochodów dostawczych w centrach miast. Są one poprzedzane analizą ruchu pojazdów i, jak na razie, mają charakter pilotowy. W artykule dokonano porównania wyników badań ruchu dostawczego, jakie przeprowadzono we Wrocławiu i Poznaniu celem oceny, czy wdrożenie wspomnianej współpracy operatorskiej jest rzeczywiście możliwe.}, type={artykuł}, title={Solving Road Cargo Traffic Problems in Cities - a Logistics Approach}, }