@misc{Głuszak_Michał_Popyt_2013, author={Głuszak, Michał and Marona, Bartłomiej}, year={2013}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonomia = Economics, 2013, Nr 3 (24), s. 119-133}, language={pol}, abstract={Podstawowym celem artykułu jest wskazanie związków między dwoma zasadniczymi wymiarami indywidualnego popytu mieszkaniowego: zmianą dotychczasowego miejsca zamieszkania (ang. mobility choice) oraz wyborem lokalizacji przyszłego mieszkania (ang. location choice) a przekształceniami przestrzennymi zachodzącymi w obrębie obszaru metropolitarnego. W artykule poddano krytycznej analizie literaturę przedmiotu i podjęto próbę identyfikacji podstawowych czynników wpływających na popyt mieszkaniowy w obrębie określonego obszaru metropolitarnego. Dotychczasowe badania wskazują na szereg czynników wpływających na ruchliwość mieszkaniową gospodarstw domowych. Do najważniejszych należą: cykl życia, względna deprywacja, kapitał społeczny, płeć, sytuacja ekonomiczna. Badania pokazują, że czynniki te są ze sobą skorelowane i podlegają wzajemnym interakcjom. Rozważania dotyczące zróżnicowania i segmentacji metropolitarnych rynków mieszkaniowych prowadzą do wniosku, że lokalny rynek mieszkaniowy można postrzegać jako zagnieżdżoną strukturę, w której rynek dzieli się na poszczególne subrynki na podstawie kryterium lokalizacyjnego, a następnie, w obrębie poszczególnych subrynków, wyróżnia się segmenty na podstawie cech jakościowych mieszkań. Proces poszukiwania ma więc charakter sekwencyjny i hierarchiczny. Wśród najważniejszych czynników decydujących o wyborze lokalizacji w obrębie lokalnego rynku mieszkaniowego znajdują się: kapitał ekonomiczny, status społeczny, relacje przestrzenne, styl życia, segregacja rasowa oraz jakość szkół. Synteza wyników prowadzi do konkluzji, że popyt mieszkaniowy ma duże znaczenie dla niektórych zjawisk przestrzennych zachodzących w obszarach metropolitarnych. Można tutaj wymienić zwłaszcza cztery aspekty: - system komunikacyjny (komunikacja masowa, układ drogowy, miejsca parkingowe w centrum miasta), - ład przestrzenny, a właściwie jego brak, dotyczący tzw. nowej zabudowy realizowanej przez firmy deweloperskie, - dostęp do szkół i usług publicznych (nadmierne zagęszczenie zabudowy i niewystarczająca infrastruktura społeczna), - zjawisko rozrostu przestrzennego miasta (ang. urban sprawl). Ze względu na charakterystyczne dla rynku mieszkaniowego asymetrię informacji oraz sztywność podaży w obrębie wybranych segmentów może to powodować trwałe stany nierównowagi oraz stymulować powstawanie obszarów problemowych w obrębie struktury urbanizacyjnej}, type={artykuł}, title={Popyt mieszkaniowy a przestrzeń miejska - przegląd literatury}, keywords={popyt, rynek mieszkaniowy, przestrzeń miejska, housing, demand, urban structure}, }