@misc{Bartłomowicz_Tomasz_Wpływ_2015, author={Bartłomowicz, Tomasz}, identifier={DOI: 10.15611/ekt.2015.2.03}, year={2015}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonometria = Econometrics, 2015, Nr 2 (48), s. 33-43}, language={pol}, abstract={Jednym z elementów badań marketingowych jest pomiar preferencji konsumentów realizowany m.in. z wykorzystaniem metody Maximum Difference Scaling. W metodzie tej na etapie gromadzenia danych wykorzystywany jest układ eksperymentu w postaci cząstkowego układu czynnikowego, w którym pod uwagę bierze się ograniczony zbiór profilów (produktów lub usług). Rezygnacja z tzw. pełnego układu czynnikowego, w którym liczba profilów przekracza zdolność oceny respondentów, oznacza wybór jednego z wielu możliwych układów czynnikowych, pod warunkiem zachowania wymaganych reguł statystycznych. Celem artykułu jest ocena wpływu układu badania na wynik pomiaru preferencji konsumentów z wykorzystaniem metody Maximum Difference Scaling. Zastosowanie układów spełniających lub nie warunki symetryczności i/lub zrównoważenia pozwoliło ocenić wpływ poszczególnych układów na uzyskiwane wyniki. W obliczeniach zastosowano autorski pakiet MaxDiff programu R}, title={Wpływ układu czynnikowego na pomiar preferencji konsumentów metodą Maximum Difference Scaling}, type={artykuł}, keywords={pomiar preferencji konsumentów, Maximum Difference Scaling, MaxDiff, program R, measurement of consumers’ preferences, R program}, }