@misc{Kowal-Orczykowska_Anna_Opiekun,_2022, author={Kowal-Orczykowska, Anna}, contributor={Kowal-Orczykowska, Anna. Redakcja}, identifier={DOI: 10.5604/01.3001.0016.1794}, year={2022}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Collegium Witelona Uczelnia Państwowa}, description={Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 44(3)/2022, s. 73-87}, language={pol}, abstract={Artykuł przedstawia badania dotyczące zachowań nauczycieli w dobie zmian związanych z pandemią COVID-19. Podjęte badania wskazały na pewne style działań nauczycieli wobec dynamiki kryzysu /zmiany w sferze edukacji. Pomocna w analizie narracji badanych okazała się matryca archetypów Carla Gustawa Junga – odzwierciedlająca główne kody kulturowe, z którymi identyfikują się ludzie i których pochodną są określone zachowania, style działania, reakcje czy wybory. W bardzo plastyczny sposób pozwoliła ona zobaczyć, a nawet nazwać, główne sposoby reagowania na kryzysową sytuację badanych osób i przy okazji wskazała, jakie naturalne zasoby kadry pedagogicznej aktywowały się w dobie kryzysu podyktowanego zmianami związanymi z ochroną zdrowia w czasie pandemii oraz w związku z nowymi, wymuszonymi warunkami pracy. Tytuł niniejszej publikacji zaznacza właśnie odniesienie do wskazanej jungowskiej koncepcji.}, title={Opiekun, buntownik czy kreator? Kody archetypowe a działania nauczycieli w kryzysie pandemii}, type={artykuł}, keywords={kryzys, zmiana, archetypy jungowskie, nauczyciel w sytuacji zmiany}, }