@misc{Groszewska_Ewa_Edukacja_2022, author={Groszewska, Ewa}, contributor={Kowal-Orczykowska, Anna. Redakcja}, identifier={DOI: 10.5604/01.3001.0016.1815}, year={2022}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Collegium Witelona Uczelnia Państwowa}, description={Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 44(3)/2022, s. 97-115}, language={pol}, abstract={Celem artykułu jest przedstawienie perspektywy pedagogiki krytycznej i zwrócenie uwagi czytelników na przewodnią ideę zawartą w koncepcji współczesnych północnoamerykańskich pedagogów krytycznych. Stanowi ją dążenie do demokratyzacji związane z przekonaniem, że świadomi i zorientowani emancypacyjnie obywatele mogą zmieniać rzeczywistość społeczną. Idea ta wydaje się być interesującą inspiracją dla nauczycieli w polskiej rzeczywistości, w której młodzi ludzie nie wykazują aktywności obywatelskiej ani zainteresowania sprawami publicznymi. Pedagodzy krytyczni bowiem proponują edukację, której celem będzie wykształcenie myślących, krytycznych i aktywnych społecznie i politycznie ludzi. W tekście omówione są też rezultaty minibadania autorki na temat świadomości społecznej nauczycieli i jej adekwatności wobec kształtowania zaangażowanych i świadomych wyzwań współczesności obywateli.}, title={Edukacja dla demokratyzacji. Inspiracje pedagogiką krytyczną}, type={artykuł}, keywords={pedagogika krytyczna, społeczeństwo obywatelskie, demokratyzacja}, }