@misc{Sujak-Cyrul_Barbara_Postrzeganie_2011, author={Sujak-Cyrul, Barbara and Dudziak-Kamieniarz, Sylwia}, year={2011}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2011; Nr 151, s. 594-617}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Artykuł stanowi I część szerszego opracowania, odniesionego do polskich realiów czasu zmian i transformacji, dotyczącego postrzegania klienta w edukacji w relacji do koncepcji nowego zarządzania publicznego (NPM). Przedstawiono całość programu badań. Skonfrontowano różne znaczenia terminów „klient” i „konsument”. Odwołano się zarówno do pedagogicznego rozumienia edukacji, jak i jej ekonomicznego znaczenia w kontekście globalizacji i dynamiki ruchów pracowniczych. Nakreślono miejsce edukacji w sektorze publicznym w Polsce, uwzględniając punkty widzenia ekonomistów i pedagogów. Zreferowano podstawowe założenia koncepcji NPM, w tym orientację na klienta. Zanalizowano i przedstawiono przykłady rozwiązań w polskim prawie oświatowym jako zgodne z koncepcją NPM. Sformułowano wnioski dla dalszych badań szczegółowych nad postrzeganiem klienta w edukacji.}, title={Postrzeganie klienta w edukacji a koncepcja nowego zarządzania publicznego – część 1: Tło ekonomiczne, pedagogiczne i prawne}, type={artykuł}, keywords={zarządzanie, klient, sektor publiczny, edukacja, prawo oświatowe, badania transdyscyplinarne}, }