@misc{Całus_Edmund_Barokowe_2023, author={Całus, Edmund}, contributor={Lesiów, Tomasz. Redaktor}, identifier={DOI: 10.15611/2023.61.9.13}, year={2023}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Całus, E. (2023). Barokowe kaplice grobowe i epitafia we wrocławskich kościołach. W: T. Lesiów (red.), Doskonalenie jakości usług przewodnickich w dobie pandemii (s. 210-227). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Upamiętnienie zmarłych jako ważny aspekt w życiu społeczeństw znajdywało odzwierciedlenie w sztuce – w architekturze i rzeźbie. W okresie baroku sztuka sepulkralna posługiwała się znanymi już wcześniej motywami artystycznymi. W rozdziale wskazano na wartościowe dzieła rzeźby sepulkralnej w kaplicach grobowych, pomniki nagrobne i epitafia znajdujące się we wrocławskich kościołach (takich jak: Archikatedra Wrocławska, kościół św. Wojciecha, kościół św. Elżbiety i kościół św. Doroty, św. św. Stanisława i Wacława). Opisano wystrój kaplicy św. Elżbiety, kaplicy Corpus Christi (Bożego Ciała) oraz kaplicy bł. Czesława. Omówiono wartościowe barokowe pomniki – kolumny przyścienne senatora J.G. von Wolffa i barona H.G. von Spaetgena. Piramida przyścienna była cenionym typem nagrobka jako specyficzna forma sfery nekropolicznej (kommemoratywnej). Zastosowanym materiałem był zazwyczaj biały marmur i alabaster w finezyjnej barokowej formie oraz czarny marmur odzwierciedlający nastrój żalu za zmarłym.}, title={Barokowe kaplice grobowe i epitafia we wrocławskich kościołach}, type={rozdział}, keywords={barokowe kaplice grobowe, sztuka sepulkralna, pomniki nagrobne, epitafia, sarkofag bł. Czesława, baroque sepulchral chapels, sepulchral art, grave monuments, epitaphs, arcophagus of blessed Czeslaw}, }