@misc{Fjałkowski_Karol_Applicability_2011, author={Fjałkowski, Karol}, year={2011}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonomia = Economics, 2011, Nr 3 (15), s. 79-89}, language={eng}, abstract={W artykule podjęto próbę wykazania dużego potencjału wyjaśniającego teorii ekonomii w ogóle, a nowej ekonomii instytucjonalnej w szczególności, w zakresie ideologii i religii. Do tego celu służy prezentacja koncepcji Douglassa C. Northa dotyczących roli przekonania ideologicznego (ideological conviction) w kontraktowaniu, działaniach zbiorowych oraz zmianie instytucjonalnej. W artykule pokazano, jak decyzje w ramach ograniczeń wyznaczanych przekonaniami ideologicznymi (ideological beliefs), jak również decyzje dotyczące wyboru przekonań ideologicznych mogą być wyjaśniane poprzez zastosowanie modelu jednostki maksymalizującej użyteczność w ramach perspektywy nowoinstytucjonalnej. Uzasadniono również tezę, że instytucjonalno-ekonomiczna interpretacja przyjmowania i zmian ideologii i religii przez ludzi ani nie oznacza zamiarów demaskatorskich, ani nie pociąga za sobą implikacji redukcjonistycznych}, title={Applicability of new institutional economics in the scientific study of ideologies and religions}, type={artykuł}, keywords={new institutional economics, Douglass C. North, ideology, religion, economic approach, nowa ekonomia instytucjonalna, ideologia, religia, teoria ekonomii}, }