@misc{Chmielewska_Małgorzata_Decyzje_2015, author={Chmielewska, Małgorzata and Hermanowski, Tomasz}, identifier={DOI: 10.15611/sie.2015.2.02}, year={2015}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Społeczeństwo i Ekonomia = Society and Economics, 2015, Nr 2 (4), s. 24-48}, language={pol}, abstract={Tematem niniejszego artykułu jest empiryczno-rozumowe prześledzenie wpływu etyki na podejmowane decyzje ekonomiczne w oparciu o studium wybranych przypadków z ostatnich 50 lat. W pracy dokonano porównania zasad etyki w ujęciu teoretycznym z rzeczywistymi działaniami rynkowymi korporacji. Zestawiono dwa zdarzenia kontrowersyjne etycznie z wiodących gałęzi przemysłu: motoryzacyjnego i farmaceutycznego, mające bezpośredni wpływ na zdrowie i życie człowieka. Przedstawione rozważania dotyczą m.in. tego, czy określone prawidła etyczne mogą wpływać na zachowania podmiotów biznesowych, motywując je do dbałości o interes odbiorcy produktu. Z powyższej analizy wynika, że w sytuacji zagrożenia maksymalizacji zysków podmioty biznesowe są skłonne wykorzystywać nieprecyzyjne przepisy prawne lub ich brak, manipulując przy tym danymi, by chronić swoje interesy kosztem odpowiedzialności za produkt i bezpieczeństwo konsumentów/pacjentów.}, title={Decyzje ekonomiczne w świetle etyki – studium przypadków}, type={artykuł}, keywords={etyka biznesu, corporate social responsibility, kultura organizacji, zachowanie organizacyjne, społeczna odpowiedzialność korporacji, business ethics, corporate culture, organizational behavior}, }