@misc{Czetwertyński_Sławomir_Konkurencja_2016, author={Czetwertyński, Sławomir}, identifier={DOI: 10.15611/sie.2016.1.05}, year={2016}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Społeczeństwo i Ekonomia = Society and Economics, 2016, Nr 1 (5), s. 69-84}, language={pol}, abstract={Niniejszy artykuł stanowi próbę przedstawienia i wyjaśnienia funkcjonowania mechanizmu rynkowego na rynku jednego procenta. W artykule podjęto problem niezamierzonych konsekwencji zamierzonych działań, jakimi było wprowadzenie do polskiego systemu podatkowego mechanizmu jednego procenta. Chodzi tu o możliwość przekazania 1% należnego podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). W efekcie wprowadzonych regulacji wytworzył się rynek jednego procenta − OPP prowadzą na nim walkę konkurencyjną o pieniądz, którym mają prawo dysponować podatnicy. Celem artykułu jest zgłębienie mechanizmu konkurencji na rynku jednego procenta i poznanie metod prowadzenia walki konkurencyjnej. Postawiono hipotezę, że OPP mogą albo same ponosić ciężar konkurencji o 1% podatku, albo przerzucać go na swoich podopiecznych. W toku rozważań odniesiono się do statystyk Ministerstwa Finansów oraz sprawozdań merytorycznych i finansowych badanych OPP.}, title={Konkurencja na rynku jednego procenta}, type={artykuł}, keywords={OPP, mechanizm jednego procenta, pożytek publiczny, public benefit organizations, “1% mechanism”, public benefit}, }