@misc{Rubaj_Piotr_Handel_2016, author={Rubaj, Piotr}, identifier={DOI: 10.15611/e21.2016.3.13}, year={2016}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonomia XXI Wieku = Economics of the 21st Century, 2016, Nr 3 (11), s. 158-171}, language={pol}, abstract={Polski handel zagraniczny jest ściśle powiązany z rynkami krajów wysoko rozwiniętych, z których przeważającą większość stanowią kraje europejskie. Do Europy trafia prawie 90% sprzedaży eksportowej, z czego około 79% do krajów Unii Europejskiej. Również w imporcie kraje europejskie mają znaczną przewagę, ponieważ pochodzi z nich ponad 76% importu, z krajów unijnych zaś 59,7%. Taka sytuacja przynosi określone korzyści dla polskich eksporterów, ale również stwarza pewne zagrożenia. Korzyści to niewątpliwie duża stabilność, wypłacalność, przewidywalność i niski poziom ryzyka handlowego, zagrożenia zaś to przede wszystkim zmienna sytuacja gospodarcza, niska dynamika wzrostu gospodarczego, niekorzystne zmiany demograficzne oraz silna konkurencja ze strony innych podmiotów gospodarczych. Polska w bardzo ograniczonym stopniu korzysta z wyższej dynamiki rozwoju innych krajów i ugrupowań na świecie, często jednocześnie mając ujemne saldo bilansu handlowego z tymi krajami. W tej sytuacji jak najbardziej zasadne wydaje się poszukiwanie innych możliwości ekspansji polskiego biznesu i pozyskiwanie nowych rynków sprzedażowych [...]}, title={Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyzwań w gospodarce światowej}, type={artykuł}, keywords={handel zagraniczny Polski, kierunki polskiego eksportu, międzynarodowa konkurencyjność, Polish foreign trade, Polish export directions, international competitiveness}, }