@misc{Pastusiak_Radosław_Dyskonto_2018, author={Pastusiak, Radosław}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.533.18}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2018; Nr 533; s. 185-195}, language={pol}, abstract={Celem artykułu jest wykazanie wpływu zjawiska nadmiernego optymizmu na wartość przedsiębiorstwa. W badaniach zastosowano prosty model optymalizacyjny wykorzystujący dyskonto z tytułu nadmiernego optymizmu w wycenie przedsiębiorstwa. W strukturze przygotowywanych rekomendacji jest więcej rekomendacji pozytywnych niż negatywnych i neutralnych. Statystycznie byłoby to zasadne przy stałym rynku wzrostowym – a przecież na giełdzie jest hossa, bessa, oraz są na niej okresy trendu horyzontalnego. Dlaczego w takim razie w zmieniającej się koniunkturze zawsze przeważają rekomendacje pozytywne? Na podstawie badań w artykule wskazano, że dominuje właśnie taki typ rekomendacji. Następnie porównano cenę notowań w dniu wydania rekomendacji pozytywnych do ceny, jaką spółka osiągnęła po roku notowań. Uzyskane wyniki wskazują, że mimo pozytywnych rekomendacji domów brokerskich znaczna część rekomendacji w spółkach podaje cenę za wysoką w stosunku do ceny realnie uzyskiwanej przez przedsiębiorstwo na GPW. Analiza wykazała również nadmierny optymizm wśród analityków.}, title={Dyskonto wartości przedsiębiorstwa z tytułu nadmiernego optymizmu. Podejście modelowe}, type={artykuł}, keywords={nadmierny optymizm, wycena przedsiębiorstwa, heurystyki, dyskonto, excessive optimism, the valuation of the company, heuristics}, }