@misc{Jarecki_Stefan_Akira_Przetargi_2018, author={Jarecki, Stefan Akira}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.540.08}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2018; Nr 540, s. 91-104}, language={pol}, abstract={Unia Europejska zdecydowała się na pełne otwarcie rynku pasażerskiego transportu kolejowego na konkurencję. Konkurencja powinna zachęcić operatorów kolejowych do lepszego reagowania na potrzeby klientów oraz poprawy ich efektywności kosztowej. Głównym sposobem otwarcia rynku na konkurencję jest wprowadzenie zasady powierzania umów o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym z zastosowaniem procedur konkurencyjnych (tzw. konkurencja o rynek). Środki regulacyjne wprowadzone przez UE w tym zakresie bazują na przepisach o zamówieniach publicznych. Jednakże poważną barierą w efektywnym ich stosowaniu jest brak dostępu do odpowiedniego taboru kolejowego. Istniejący tabor zazwyczaj stanowi własność zasiedziałego operatora kolejowego. Nowy tabor zaś wymaga znacznych inwestycji. Utrudnia to dostęp do rynku nowym podmiotom. Celem niniejszego artykułu jest analiza przepisów czwartego pakietu kolejowego, dotyczących dostępu do niezbędnego taboru kolejowego i ich wpływu na procedurę udzielania zamówień publicznych w zakresie powierzania pasażerskich przewozów kolejowych}, title={Przetargi na świadczenie pasażerskich przewozów kolejowych a środki w zakresie zapewnienia skutecznego i niedyskryminacyjnego dostępu do taboru kolejowego}, type={artykuł}, keywords={przetargowe powierzanie umów o świadczenie usług publicznych, transport kolejowy, otwarcie rynku, tabor kolejowy, dostęp do taboru kolejowego, czwarty pakiet kolejowy, tendering of public service contracts in rail transport, railway transport, market opening, rolling stock, access to rolling stock, fourth railway package}, }