TY - GEN N1 - Architectus : Pismo Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, 2018, nr 2 (54), s. 33-48 N2 - Artykuł ukazuje zmiany roli i metod nauczania przedmiotów plastycznych na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej podyktowanych kilkukrotną modyfikacją programu kształcenia architektów. Proces zmian zawierał w sobie dwa przeciwstawne bieguny. Z jednej strony skracany był czas przeznaczony na prowadzenie zajęć; z 450 godzin w 1946 r. do 182 godzin w 2007 r. Skutkowało to sukcesywnym zawężaniem problematyki zajęć. Sytuację skomplikowały jeszcze dwa fakty: zmiana filozofii prowadzenia projektowania wstępnego oraz postępująca obecność komputera w procesie projektowania zmieniająca istotnie zasady współpracy studenta z wykładowcami. Wiązało się to z rozszerzeniem problematyki kompozycji w programie zajęć tak, że duża część tych ćwiczeń realizowana była w trybie konsultacji z wykonaniem w domu. Zauważono również rosnący brak umiejętności zapisu przestrzeni przez studentów za pomocą rysunku odręcznego. Tak więc przy coraz krótszym programie zajęć pojawiła się jednocześnie potrzeba wprowadzenia nowych wątków do edukacji plastycznej. Autor proponuje zwiększenie liczby ćwiczeń służących badaniu i kreowaniu przestrzeni w różnej skali i różnych aspektach, tak by wydobyć potencjał studentów i pokazać im, jak w pełni obserwować i odczuwać świat wokół nas, dając im jednocześnie narzędzia do jej zmiany. Byłoby to możliwe przy całościowej rewizji programu kształcenia architektów na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. L1 - http://dbc.wroc.pl/Content/70743/architectus_54_2018_02_04.pdf M3 - artykuł L2 - http://dbc.wroc.pl/Content/70743 PY - 2018 KW - architektura KW - czasopisma KW - rysunek KW - malarstwo KW - rzeźba KW - przestrzeń KW - kształcenie KW - zmiany C1 - Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright) A1 - Jaszczuk, Paweł A2 - Łużyniecka, Ewa. Redakcja PB - Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej C6 - Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku LA - eng LA - pol CY - Wrocław ID - DOI: 10.5277/arc180204 T1 - Zmiany roli przedmiotów plastycznych i metod ich nauczania w kontekście programu kształcenia architektów na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej UR - http://dbc.wroc.pl/dlibra/publication/edition/70743 T2 - Changes in the role of art subjects and methods of their teaching in the context of the architects’ curriculum at the Faculty of Architecture of Wrocław University of Science and Technology ER -