Object

Title: Produkcja na zlecenie i usługi outsourcingowe jako niekapitałowe formy produkcji międzynarodowej na świecie

Title in english:

Contract manufacturing and outsourcing services as non-equity modes of international production in the world

Creator:

Stawicka, Magdalena Kinga

Description:

Ekonomia = Economics, 2012, Nr 1 (18), s. 92-103

Abstrakt:

W dzisiejszym świecie polityka gospodarcza mająca na celu poprawę integracji krajów rozwijających się i transformacji z globalnymi łańcuchami wartości dodanej musi uwzględniać nie tylko bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) oraz handel, ale również niekapitałowe formy produkcji międzynarodowej. Kraje goszczące muszą brać po uwagę konieczność pozyskiwania produkcji na zlecenie, usług outsourcingowych, umów na produkcję produktów rolnych, umów licencyjnych i franczyzowych, a także kontraktów menedżerskich. Skala zjawiska na świecie jest już bardzo duża, szacuje się, że corocznie sprzedaż w tej właśnie postaci wynosi ok. 2 bln USD, przy 1 bln USD bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie. Celem artykułu jest analiza stopnia wykorzystania najbardziej popularnych niekapitałowych form produkcji międzynarodowej na świecie, jak produkcja na zlecenie oraz usługi outsourcingowe. W tym celu autorka analizuje dostępne dane statystyczne dotyczące badanego zjawiska oraz podejmuje próbę określenia czynników skłaniających przedsiębiorców do wyboru tych form ekspansji zagranicznej do kraju goszczącego. Dominującą rolę w wartości sprzedaży produkcji na zlecenie odgrywają branże kapitałochłonne, w tym branża elektroniczna oraz gałąź zajmująca się produkcją części samochodowych, natomiast w branżach pracochłonnych - sektor odzieżowy. Warte podkreślenia jest również to, że wśród niekapitałowych form produkcji w ramach produkcji na zlecenie zatrudnionych było w 2010 r. ponad 12 mln osób. W przemyśle samochodowym 30% światowego eksportu części samochodowych jest produkowana w ramach kontraktów na poddostawy, dając tym samym zatrudnienie ¼ ogółu pracujących w tej branży. W przypadku gałęzi pracochłonnych, jak odzież, obuwie, zabawki, udział ten przekracza w obu przypadkach 50%

Publisher:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2012

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

oai:dbc.wroc.pl:20504

Language:

pol

Relation:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics ; Ekonomia = Economics, 2012, Nr 1 (18)

Rights:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Access Rights:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information