Obiekt

Tytuł: Can One Learn Too Much for One's Own Good? Rational Choice, Learning, and Their Interplay

Tytuł odmienny:

Nadawanie sensu zarządzania wiedzą: racjonalny wybor, uczenie i wspołzależności

Autor:

Bonner, Richard F. ; Mamchych, Tetyana, I.

Opis:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu; 2005; nr 1064, s. 353-366

Abstrakt:

W artykule rozważany jest problem uczenia, ktory obejmuje zmiany systemu wiedzy firmy wpływające na modyfikację działani-a tej firmy a zarazem jej preferencje. Podstawy tych zmian mogą zostać rozpoznane dopiero po uczeniu. Co więcej, podstaw dla porownania strategii uczenia może po prostu nie być, o ile nie została zapewniona jawna zgodność preferencji wynikających z rożnych strategii. Procedury odwołujące się do kryterium wartości pieniężnej mogą być bezpodstawne. Logiczne podstawy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie stają w ten sposób pod znakiem zapytania. Formalnego zbadania wymagają problemy ewolucji preferencji wynikających z uczenia i racjonalność takiego uczenia. Jako pierwszy krok w tym kierunku zaproponowano krotki przegląd obecnych teorii uczenia i racjonalnego wyboru. Centralnym problemem teorii racjonalnego wyboru i schematow decyzyjnych sztucznej inteligencji jest zagadnienie efektywnego i dynamicznego wyboru akcji przez „ekonomicznego” agenta, ktory „uczy się” środowiska i konsekwencji swoich działań - przy czym jest on standardowo konfigurowany niekonieczne pod kątem uczenia. Przy takich założeniach i z uwzględnieniem np. formalizmu Bayesa (który nie zawsze jest brany pod uwagę) – racjonalne procesy uczenia są w zasadzie dobrze rozpoznane. Uczenie bez uwarunkowań założeń Bayesa jest badane w modelach empirycznych; ich racjonalne podstawy nie są jednak jasne. Przy założeniu zmiennych preferencji agenta w funkcji uczenia - zgodność potencjalnych preferencji powinna być formalnie zapewniona z racjonalnego punktu widzenia - na wzor teorii wyborow społecznych i względnych preferencji (co nie jest jeszcze rozważane w uczeniu). Podsumowując, wydaje się, że wspołczesna teoria traktuje problem uczenia w sposob bardzo otwarty natomiast rozwijane są narzędzia pobudzające do badań omawianego zagadnienia.

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu

Miejsce wydania:

Wrocław

Data wydania:

2005

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

oai:dbc.wroc.pl:129664

Język:

eng

Powiązania:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu; 2005; nr 1064 ; Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą

Prawa:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Prawa dostępu:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Źródło finansowania:

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. Tytuł projektu: Nauka dla Społeczeństwa: Prace Naukowe AEW w otwartym dostępie (2005-2008)

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

29 gru 2024

Data dodania obiektu:

29 gru 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

3

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://dbc.wroc.pl/publication/168207

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji