Object

Title: Zachowania prozdrowotne krakowskich nauczycieli wychowania przedszkolnego

Creator:

Matusiewicz, Paulina ; Kosiba, Grażyna ; Wrześniewski, Krzysztof

Abstrakt:

Cel badań. Celem badań była charakterystyka zachowań prozdrowotnych krakowskich nauczy-cieli wychowania przedszkolnego. Materiał i metody. Anonimowe badania przeprowadzono w 2018 r. w losowo wybranej grupie nauczycieli z krakowskich przedszkoli publicznych (n = 139) i niepublicznych (n = 43) metodą sondażu diagnostycznego. Za pomocą Inwentarza Zachowań Zdrowotnych Juczyńskiego oceniono cztery kategorie zachowań prozdrowotnych: prawidłowe nawyki żywieniowe, zachowania profilaktyczne, praktyki zdrowotne i pozytywne nastawienie psychiczne. Wyniki. Badani nauczyciele uzyskali najwyższy średni wynik w zakresie prawidło-wych zachowań żywieniowych oraz pozytywnego nastawienia psychicznego, niższy w zakresie zachowań profilaktycznych, a najniższy w obszarze praktyk zdrowotnych. Wskaźnik zachowań zdrowotnych nauczycieli przedszkoli publicznych jest wyższy w porównaniu z nauczycielami placó-wek niepublicznych. Wnioski. Nauczyciele edukacji przedszkolnej wybiórczo przejawiają korzystne dla zdrowia zachowania, istnieje zatem konieczność (chociażby poprzez różne formy doskonalenia zawodowego) modyfikacji ich prozdrowotnych zachowań, szczególnie w tych obszarach, które są przez nich najbardziej zaniedbane: codziennych praktyk zdrowotnych i zachowań profilaktycznych.

Publisher:

Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2019

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

oai:dbc.wroc.pl:137643

Language:

pol

Relation:

Rozprawy Naukowe AWF, 2019, nr 64 ; Rozprawy Naukowe AWF

Rights:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Access Rights:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information