Struktura obiektu
Tytuł:

Ekologiczne rozwiązania modernizacji przystanków autobusowych w Wałbrzychu

Tytuł publikacji grupowej:

Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

Tytuł odmienny:

Eco-Friendly Solutions for Modernization of the Bus Stops in Wałbrzych

Autor:

Poliksza, Katarzyna

Współtwórca:

Detyna, Beata. Redakcja

Temat i słowa kluczowe:

ekologia ; przystanki autobusowe ; wysokie temperatury

Opis:

Młodzi logistycy w nauce. Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa nr 7/2025, s. 106-114

Abstrakt:

Miejskie wyspy ciepła oddziałują na wysokie temperatury panujące w aglomeracjach. Głównym celem badań było zbadanie potencjonalnych zmian temperatury podczas upałów odczuwanych przez pasażerów wewnątrz wiat przystankowych. Hipoteza zakłada, iż temperatura na dachu i wewnątrz wiaty przystankowej jest większa niż w cieniu lub w najbliższym obszarze zazielenionym. Aby zbadać problem, posłużono się analizą literatury: książkowych publikacji naukowych, wyspecjalizowanych czasopism oraz netografii. Badania były przeprowadzone metodą mapy sytuacyjnej (polegającą na opracowaniu przestrzennym rozmieszczenia przystanków) oraz metodą analizy analityczno-porównawczą poprzez pomiar różnicy temperatur na przystankach autobusowych w dwóch lokalizacjach: na przystankach Uczniowska − Cersanit i Uczniowska – Stacyjna, w czterech różnych punktach. Punkt A zlokalizowany był na dachu przystanku, punkt B − na ławce wewnątrz wiaty przystankowej, punkt C − w cieniu, który dawał przystanek, punkt D − w najbliższym terenie roślinnym. Postawiona hipoteza została potwierdzona. Temperatura w punktach A i B, czyli na dachu i wewnątrz wiaty na ławce, była większa od temperatury w punktach C i D, czyli w cieniu wiaty i najbliższym obszarze roślinnym, a także większa od temperatury odczuwalnej w powietrzu. Z badań wyciągnięto następujący wniosek: cień i roślinność na przystankach autobusowych pozwalają zachować niższą temperaturę, a pasażerowie czekający na autobus na ławce wewnątrz wiaty przystankowej (punkcie B) są narażeni na wyższe temperatury. Trzy zaproponowane rozwiązania w celu niwelacji miejskich wysp ciepła na przystankach autobusowych to ekspansywne zazielenienie dachu wiaty przystankowej, likwidacja jednej z szyb ścian wiaty, zasadzenie pnączy.

Wydawca:

Wydawnictwo Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

Miejsce wydania:

Wałbrzych

Data wydania:

2025

Typ zasobu:

rozdział

Identyfikator zasobu:

doi:10.71433/2025.96.3.09

Język:

pol

Powiązania:

Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa ; Studenckie Zeszyty Naukowe Państwowej Uczelni Angelusa Silesiusa ; Młodzi logistycy w nauce ; Młodzi logistycy w nauce, nr 7/2025

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY 4.0

Lokalizacja oryginału:

Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

×

Cytowanie

Styl cytowania: