Object

Title: Międzynarodowa konkurencyjność polskiej branży ziemniaczanej po przystąpieniu do Unii Europejskiej

Title in english:

International competitiveness of the Polish potato industry after the accession to the European Union

Creator:

Kowalska, Anna Sylwia

Description:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2019; vol. 63, nr 11, s. 40-54

Abstrakt:

Celem artykułu jest ocena zmian, jakie zaszły w wielkości, wartości oraz strukturze polskiej wymiany handlowej ziemniakami i produktami z ziemniaków, oraz konkurencyjności tej wymiany. Za miernik konkurencyjności przyjęto wskaźniki OE, TC, MP oraz CTOT. Wykazano, że po wstąpieniu Polski do UE widoczny jest wzrost eksportu ziemniaków i ich produktów. Polska jest eksporterem przede wszystkim produktów przetworzonych, tj. ziemniaków mrożonych oraz produktów skrobiowych. Największe zmiany z strukturze towarowej dotyczą rynku chipsów. Polska w ciągu badanego okresu zwiększyła eksport tych produktów o prawie 247% pod względem ilości, a o 91,5% pod względem wartości. Z kolei ilość importowanych chipsów zwiększyła się w analizowanym okresie aż o 1760%, ich wartość zaś o 1450%. Polska pod względem wartości ma przewagi komparatywne w przypadku ziemniaków oraz ich przetworów, natomiast wykazuje brak tych przewag w przypadku produktów skrobiowych

Publisher:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2019

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

doi:10.15611/pn.2019.11.03 ; oai:dbc.wroc.pl:75146

Language:

pol

Relation:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2019; vol. 63, nr 11

Rights:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Access Rights:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

License:

CC BY-NC-ND 3.0 PL

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information