Object

This publication is protected and available only for logged users.
This publication is protected and available only for logged users.

Title: Etap zbierania danych ze źródeł pierwotnych w procesie badań marketingowych

Creator:

Kaczmarczyk, Stanisław

Contributor:

Sobocińska, Magdalena. Redakcja

Description:

Kaczmarczyk, S. (2023). Etap zbierania danych ze źródeł pierwotnych w procesie badań marketingowych. W: M. Sobocińska (red.), Konsument i rynek – Badania marketingowe – Strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek-Łopacińskiej (s. 296–308). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Abstrakt:

Na proces badań marketingowych składa się dziewięć etapów ujętych w trzy główne fazy. Najważniejszym etapem (czwartym) jest etap zbierania danych. W nim kształtuje się jakość danych, czas i koszt ich zbierania, wiarygodność, trafność i inne cechy. Dane zbierane są ze źródeł wtórnych i pierwotnych. Te ostatnie stanowią ludzie i rzeczy (w tym zdarzenia i zjawiska). Różnią się od źródeł wtórnych tym, że należy do nich dotrzeć i dokonać pomiarów cech interesujących badacza. Czynności zbierania danych odzwierciedlających mierzone cechy możliwe są dzięki stosowanym metodom oraz instrumentom pomiarowym. Wszystkie te metody można podzielić na trzy główne grupy według kilku kryteriów: stosowanych bodźców przy pomiarach (pisemne, ustne), rodzajów kanałów komunikacyjnych (pośrednie i bezpośrednie), ilościowy lub jakościowy charakter mierzonych cech. Do pierwszej grupy należą metody sondażowe (pośrednie i bezpośrednie), do drugiej – metody pozasondażowe, które mogą być także pośrednie i bezpośrednie, a do trzeciej – metody eksperymentu. Do zbierania danych w ramach tej ostatniej grupy stosowane są metody z dwóch pierwszych.

Publisher:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2023

Resource Type:

rozdział

Resource Identifier:

doi:10.15611/2023.65.7.18 ; oai:dbc.wroc.pl:126005

Language:

pol

Rights:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Access Rights:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information