Obiekt

Tytuł: Rachunkowość i edukacja w jej obszarze we współczesnej gospodarce

Tytuł odmienny:

Accounting and education in its area in the modern economy

Autor:

Kwiecień, Mirosława

Opis:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2018, Nr 503, s. 293-316

Abstrakt:

Dyskurs wokół tożsamości czy też różnorodności metodologicznej rachunkowościjest obecny w Polsce od lat 50. XX w. (Kongres Nauki, później I Zjazd PracownikówRachunkowości), z tym że „nasilił” się od czasu niewyodrębnienia jej jako dyscyplinyw dziedzinie nauk ekonomicznych w obszarze nauk społecznych (XXI w.). Obecnie jest onzwiązany głównie, choć nie wyłącznie, z pytaniem, czy i w jakim stopniu rachunkowość jestnauką czysto pozytywną, w jakim zaś stopniu są w niej stosowane sądy wartościujące, czylijest również nauką normatywną. Różnorodność metodologiczna (dualizm metodologiczny),czyli to, co stanowi o tożsamości rachunkowości, o jej fenomenie i jej ewolucyjnym rozwoju,nie tylko w polskiej rzeczywistości, stanowi jej ograniczenie – wykluczenie z dziedziny naukekonomicznych w obszarze nauk społecznych (wprawdzie tylko przy tzw. kwalifikacyjnympostępowaniu awansu zawodowego). Na tym tle powstaje pytanie, dlaczego nie uznano tożsamościnaukowej rachunkowości? Odpowiedź jest złożona. Przegląd literatury dotyczącyedukacji w obszarze rachunkowości oraz badanie (porównania) w zakresie programów nauczaniapozwoliły na zidentyfikowanie przyczyn zagrożeń dla rachunkowości jako nauki i jejedukacji. Niniejsza publikacja stanowi swoiste résumé poglądów i zainteresowań autorki zarównopewnymi aspektami kryzysu i przeobrażeń współczesnej gospodarki, które znajdująwyraz w idei finansyzacji gospodarki, jak i rozwoju rachunkowości jako nauki i praktyki(zwłaszcza polityki rachunkowości), a także jej nauczaniem na poziomie szkolnictwa wyższego.Celem artykułu jest wskazanie pożądanych – zdaniem autorki – kierunków zmian nietylko w teorii rachunkowości, ale przede wszystkim w jej nauczaniu

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Miejsce wydania:

Wrocław

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

doi:10.15611/pn.2018.503.26 ; oai:dbc.wroc.pl:41117

Język:

pol

Powiązania:

Współczesne problemy w nauce; dydaktyce i praktyce rachunkowości ; Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2018; Nr 503

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY-NC-ND 3.0 PL

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

11 cze 2022

Data dodania obiektu:

16 maj 2018

Liczba wyświetleń treści obiektu:

304

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

297

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://dbc.wroc.pl/publication/48417

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji